(VIDE0): “Nenek, Dah Berapa Hari Tak Makan Nasi, Takda Duit Beli Beras..”

“Dah Berapa Hari Tak Makan Nasi, Takda Duit Beli Beras..” Mek datang dari silinsing semata-mata nak mencari rezeki disini, nak jual hasil-hasil tumbuhan sayuran yang diperolehi dari kampungnya.

“Kalau Tak Niaga Mek Nak Makan Apa..”Lihat video dibawah, lihat bagaimana keadaan nenek terpaksa mencari nafkah demi sesuap nasi.

Luahan nenek ni buat semua yang mendengar hib₳, tatkala di usia emas 87 tahun, masih memerah kudratnya mencari rezeki. Hidup seorang diri tanpa ada anak-anak dan suami.

Difahamkan lagi, dia hanya tinggal sendirian dan sebelah matanya juga sudah hil4ng penglihatan.

Disebabkan tempat tinggalnya agak jauh, dia terpaksa datang ke pasar tersebut dengan menaiki teksi sendirian.
Namun apa yang mengharukan adalah apabila warga emas itu menjelaskan bahawa jika dia tidak berniaga, sudah tentu dia tidak akan dapat makan.

Simpati dengan nasib warga emas berkenaan, pemuda itu pun bertanya jika ada apa-apa yang diperlukan oleh warga emas tersebut.
Bagaimanapun, warga emas itu hanya meminta RM5 sahaja untuk membeli beras serta nasi goreng sebagai makanan untuk mengalas perutnya yang lapar.

Gigih berniaga serai, nenas, hasil tumbuhan kampung demi sesuap nasi.

INI ANTARA REAKSI NETIZEN:

“Subhanallah Allahuakbar tak tertahan menahan s3dih melihat insan ni..semoga Allah sentiasa permudahkan urusan nenek sentiasa diberi kesihatan yg baik dan sentiasa dilindungi ALLAH”

“Allahuakbar, sayu bila tgk. Saya sendiri, sanggup suruh bapa sy duduk dekat rumah diusia tuanya tak perlu kerja.”

“Saya bagi duit dekat dia tiap2 bulan. Tak sanggup lihat dia memerah keringat sedangkan anak dah besar boleh balas jasanya. Nak ikutkan tak cukup duit, memang sampai bila duit tak akan cukup kalau k3dekut. Tapi bila kita berbuat baik kpd ibu bapa, pasti allah akan cukupkan rezeki utk kita”

“KLU dekat dgn aku KLU boleh rentas negeri aku pergi cari mak cik Nim..dgn mak aku tua dia 7 tahun.”

“Allahu..kesiannya..duk seorang..KLU s4kit terpaksa hadap sendiri..sedang mak aku pun tak mampu nk urus sendiri bab makan walau masih sihat sbb nyanyuk”

“Silinsing ni kawasan mna.. Pasir putih ker?penghulu kg.. Ahli parlimen.. Adun kaw… Mnta selesaikan msalah nenek ni..bg brg2 keperluan pun xselesai jgk.. ”

“Hbs brg makanan nenek ni kna keluar niaga jgk… Dgn keadaan dh uzur mcm ni..kudrat pun xsekuat mna dh utk nenek ni berniaga lg..adakah nenek ini dh dpt bantuan dari jkm?”

” sekiranya ngo ngo menteri menteri yb yb di kelantan tidak menjalankan tanggungjawab dgn teluss.. maka menjawab la kamu di hadapan Allah di akhirat kelak.. berkaca air mata.. Allahuakbar.. nikmat apa lagi yg kau dusta Mohd norhakimin”

“Ya Allah kau permudahkan la segala urusan nenek ni…dan yg memberi bantuan kat nenek tu hanya Allah yang dapat membalasnya…sedih tgk keadaan nenek tu😭”

“Allahhuakbar panjangkan umo nenek ne Dan berikan kesihatan baik sokmo …. dipermudahkan segala urusan nenek ne…🤲🤲”

“Allahhuakbar 😭,jatuh air Mata Ku ya allah.tak sampai hati tgok,dh berumur Masih keja😭.dgn X makan berhari Hari.ya Allah,ampun Kan dosa Ku😭,X dpt nk menolong😔,Klu dekat dh g Cari dh.moga nenek Di beri kesihatan yg baik.di permudahkan segala urusan”

LIHAT VIDEO DIBAWAH:

Syukurlah dengan apa yang kita ada, di saat kita ingat dugaan kita besar, sesungguhnya ada insan lain yang diuji lebih berat.
Semoga ini menjadi inspirasi kepada semua kita agar kita terus berusaha untuk kehidupan yang kian mencabar pada masa sekarang ini.

LIHAT LAGI VIDEO DIBAWAH:

sumber: Kredit video, AsyratHanif1 via Fariz Hassan twitter/ niagakini

Pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum memberikan sebarang k0men anda disini. Pihak SINAR BAYU juga tidak mampu untuk memantau kesemua k0men yang ditulis disini. Segala k0men adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sementara itu, anda b0leh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*