Inilah Wajah2 Bekas Penjawat Awam, D₳lang Sindik∈t Selꭎdup Migran

Bekas penjawat awam d₳lang sind1ket selꭎdup migran

KOTA TINGGI – Se0rang bekas penjawat awam antara dua sꭎspek yang ditahan Jabatan Imigresen dalam operasi khas bagi menumpaskan sindi.ket penyelꭎdupan migran di Tanjung Sedili, dekat sini kelmarin.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Indera Khairul Dzaimee Daud berkata, 0ps Selꭎdup yang turut dibantu Angkatan Tent3ra Malaysia (ATM) itu berjaya menahan lelaki berusia 33 tahun itu bersama-sama se0rang lelaki warganegara Ind0nesia berusia 35 tahun sebagai da.lang.

Turut dit4han seramai 18 migran warganegara Ind0nesia yang cuba diselꭎdup masuk.

“Ketika 0perasi dijalankan, migran berkenaan sedang dibawa menaiki tiga buah kenderaan yang masing-masing dipandu 0leh kedua-dua 0rang tek0ng tersebut, manakala se0rang lagi pemandu berjaya melarikan diri.

“Pasukan 0perasi telah mendapat maklumat bahawa sekumpulan migran yang diselꭎdup dijangka mendarat di Pantai Tanjung L0mpat antara pukul 3 hingga 5 pagi.

“Susulan itu pasukan 0perasi telah digerakkan dan berjaya memintas kenderaan-kenderaan yang membawa migran-migran tersebut,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Khairul Dzaimee berkata, dalam serbuan itu pihaknya turut menyita ketiga-tiga kenderaan yang digunakan dengan nilai anggaran berjumlah RM130,000.

Katanya, sindiket itu dipercayai telah bergerak aktif sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada tahun lalu.

“M0dus 0perandi sindi.ket ialah menjalin kerjasama dengan tek0ng laut yang menyelꭎdup migran dari negara jiran dan mendarat di pantai negeri J0h0r.

“Tek0ng darat akan menyediakan pengangkutan untuk mengangkut migran-migran berkenaan sebelum diagihkan kepada majikan.

“Caj yang dikenakan oleh sindi.ket kepada migran untuk diselꭎdup masuk ke Malaysia adalah antara RM800 hingga RM1,500 se0rang,” katanya.

Tambahnya, kesemua 18 orang migran yang ditngkap ini akan disi4sat di bawah S3ksyen 6(1)(c) Akt4 Imigresen 1959/63 kerana memasuki Malaysia tanpa pas yang sah.

Katanya manakala kedua-dua tek0ng tersebut akan disi4sat di bawah S3ksyen 26A Akta Antipem3rdagangan 0rang dan Ant1peny3ludupan Migran 2007 bagi kesal4han menyelꭎdup migran.

ANTARA REAKSI NETIZEN

“Skrg kerja dah takda byk nak byr makan minum terpaksa buat keje tu kot”

“Woww.. Bekas penjawat Awam.. Umur 33..mesti masa jadi penjawat Awam.. Ko banyak masalh.. Pastu kena buang kerja.. Tu pun masih buat masalh…”

“Ni la org cel4ka..rela jual negara sdri..sbb nk hidup mewah..blambak2 dah warga asi.ng kt malaysia ni…cel4ka cmni baik hu.kum m4ti dr dk jual negara kat org luar”

“Rasanya perkara ni mmg berlaku secara berterusan dari dulu lagi…. bukan baru2 je…Adalah tu sebab2 tertentu kan… utk rekod mesti la kena ada buat tangkpan kan.”

“Apa cerita ketua p0lis j0h0r baharu blh terlepas juga pendatng h4ram Indonesia ni datuk kt johor p0lis laut buat kerja apa ni sebetul2nya ni”

sumber- VOICE

Pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum memberikan sebarang k0men anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua k0men yang ditulis disini.

PERHATIAN: Pihak Admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*